Firmalar

Sanal Ekonomiye Giriş

Sosyal oyunlarda ya da sanal dünyalarda kullanıcılar, temelde oyun keyiflerini zenginleştirmek amacıyla, gerçek para ödeyerek temsili ürün ve hizmetler ya da ek fonksiyonlar ve ayrıcalıklar satın alırlar. Böylece kullanıcılar, bu platformlarda da tıpkı gerçek hayatta olduğu gibi statülerini, zevklerini, tercihlerini yansıtırlar. Aslında dijital yansımalarımız olan bu avatarlar, hayallerimizdeki eve, muzik setine, kocaman koltuklara, salonlarının ortasında dev bir havuza, rengarek ayakkabılara, en sevdiğimiz markaların t-shirt’lerine sahip olabilirler. Kullanıcıların harcamaları sadece tüketim ihtiyaçları ile de sınırlı değildir. Oyun içinde arkadaş grubu edinmek, yürümek yerine ışınlanabilmek, tarlasının etrafındaki yolları genişletmek gibi eğlenceli özellikler de ücretli olabilir. İşte oyun içi yapılan tüm bu harcamalar, sanal ekonominin temel unsurlarını oluştururlar.

Pek çok sosyal oyuna ve sanal dünyaya üyelik, çoğu zaman ücretsizdir ancak sahip olmak isteyeceğiniz ek özellikler ücretlendirilir (“freemium” modeli). Her ne kadar bu platformlardaki varlığınızı ücretsiz üyelik modeli içinde devam ettirebilseniz de bir süre sonra oyun sizi öylesine içine çeker ki artık o dünyanın keyfine daha çok varabilmek için para harcamaya hazırsınızdır. Habbo Hotel

Kullanıcıları sanal ürün/hizmet almaya iten çok çeşitli nedenler vardır. Bunları doğru analiz eden platformlar sanal ekonomi gelirlerini gerçekten dikkat çekici değerlere yükseltebilmektedirler. Örneğin Habbo Hotel, 2010 yılı kullanıcı başı ortalama gelirinin 22€’nun üzerinde olduğunu açıklamıştır.

Sanal Para

Her ekonomide olduğu gibi sanal ekonominin de kendine ait bir para birimi vardır: Sanal para… Kullanıcılar, cep telefonu, kredi kartı, hazır kart, çeşitli mağazalarda satılabilen oyun kartları, banka havalesi, posta çekibi gibi yöntemlerle sanal para satın alırlar. Ardından da bu sanal parayı, diledikleri sanal ürün veya özelliklere sahip olmak için harcamaya başlarlar.

Townster NakitBu platformların her biri kendi para birimleri oluşturabilirler. Örneğin en eski ve en popüler sanal dünyalardan Second Life içinde kullanılan para birimi, “Linden Dollar”dır. Özellikle gençler arasında çok popüler olan ve tüm dünyada 200 milyon kayıtlı kullanıcıya ulaşmış olan Habbo Hotel’de “Habbo Credits” geçerlidir. Türk sosyal oyunu Townster‘da iseFacebook Credits “Townster Nakit” kullanılmaktadır. Geçtiğimiz yıl devreye giren ve birkaç gün önce beta fazından çıktığını duyuran Facebook Credits ise Facebook üzerindeki sosyal oyunların tamamında genel bir sanal para birimi olmayı hedeflemektedir.

Sanal Ekonomiden Dikkat Çekici Rakamlar
EA (Electronic Arts)’in popüler sosyal oyunu Pet Society’de günde 90 milyon sanal ürün satışı yapılıyor.
IMVU’nun, dünyanın en büyük kataloğu olduğu iddia edilen sanal ürün kataloğunda 4 milyon ürün bulunuyor.
Türkiye’nin en büyük sanal dünyası Sanalika’da günde ortalama 27 bin ürün satılıyor.
Araştırma şirketi In-Stat tarafından yayınlanan rapora göre 2010’da tüm dünyadaki sanal ürün satışlarından elde edilen gelir 7,3 milyar dolara ulaştı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir